Het vertrek nadert... - Reisverslag uit Boekel, Nederland van Jans en Anneke Vlassak - WaarBenJij.nu Het vertrek nadert... - Reisverslag uit Boekel, Nederland van Jans en Anneke Vlassak - WaarBenJij.nu

Het vertrek nadert...

Blijf op de hoogte en volg Jans en Anneke

14 Maart 2014 | Nederland, Boekel

Over 2,5 week is het dan zover. Eindelijk vertrekken we naar Ghana. Na maanden voorbereiding komt het nu toch wel dichtbij. Ik weet nog dat ik een planning zat te maken van de laatste 10 weken en dat ik dacht. “Ohhh, het duurt nog 10 weken. Tijd genoeg!” Nu is het: “Shit! Heb ik alles?”


De laatste weken ben ik bewust aan het genieten van de kleine dingetjes. Genieten van mijn ontbijtje wat toch echt elke ochtend hetzelfde is, een broodje met XXL hagelslag. Het zonnetje wat de laatste dagen zo heerlijk schijnt. Sportende mensen op straat die iets willen doen aan hun conditie. Een warme douche na een uurtje spinnen in de sportschool. En ja, zelfs op het werk ben ik aan het genieten. Genieten van de leuke mensen die er zijn.


Afgelopen weekend heb ik sinds een lange tijd weer in te trein gezeten. En je zult het niet geloven, maar de heen én de terugweg had ik te maken met een aanrijding met een persoon. Lees: ontzettend veel vertraging.
De plotselinge chaos die ontstaat op dat station. Iedereen is in paniek. Ik geef toe. Ik ook. Want, wat nu?!
Hoe moet je nu reizen? Hoeveel tijd gaat me dat kosten? En heeft het nog wel zin om naar m’n afspraak te gaan? Iedereen opeens druk met hun smartphone. Het NS personeel wordt overdonderd met vragen en als ze niet het juiste antwoord geven wat ze willen horen worden de mensen boos en gaan ze schelden. Belachelijk!
Zo liep er een oud vrouwtje van een jaar of 70-80 op het station, en ik hoor het haar nog schreeuwen: “Jaa hoor, rijden de treinen weer niet. De NS kan ook nooit wat goed doen, DE RATTEN!”
Jullie zullen wel denken, wat heeft dit met Ghana te maken?
Ik heb gelezen dat je in Ghana niet eens een dienstregeling hebt. Je wacht aan een goed bereikbare weg, soms duurt het wel 4 uur voordat eindelijk een bus langsrijd, en dan heb je nog geen idee waar die je naartoe brengt.
Hier in Nederland word geklaagd over volle treinen en het is vervelend als je moet staan in de bus. In Ghana zijn er bussen geschikt voor 20 personen en als je gaat tellen hoeveel mensen er in zitten kom je zo uit op 50 personen + 3 geiten en 5 kippen.
Ook kent Ghana geen straatnaambodjes, moet je ergens zijn, vraag je het aan 5 verschillende mensen. En allemaal zullen ze iets anders tegen je zeggen. Jaaaaa, ga dan maar eens de weg vinden. Alleen dat al word een heel avontuur.
Nederland is zo van de tijd, ben je ergens 5 minuten later dan is het vervelend. In Ghana is dat helemaal niet zo en heeft iedereen alle tijd van de wereld.


Ik ben erg nieuwsgierig hoe het me allemaal gaat bevallen. Poepen in een gaatje in de grond. Douche onder een emmer met water en geen stroom. Ik ben nieuwsgierig naar het land, de mensen, het gastgezin en het tehuis waar we vrijwilligerswerk gaan doen. Het liefste vertrek ik morgen al, laat dat avontuur maar beginnen!!!


  • 14 Maart 2014 - 23:19

    Imke:

    Heeeee ladies!!
    Africa...... wel of geen stroom, wel of geen water, alle tijd, kent geen tijd...
    This is Africa!!! Maar oooooooo zo leuk!!
    Succes met de voorbereidingen en geniet van de voorpret!
    Liefa

  • 15 Maart 2014 - 12:03

    Henk En Carla:

    Hee meiden, wij gaan jullie zeker volgen. En genieten zul je er. Het is er prachtig.
    Back to the basic. En weer eens goed beseffen, hoe goed we het hier hebben.
    En ook dat jagerige van hier ga je missen hoor.
    Maar die blije gezichtjes van die kinderen daar, dat is het grootste genot.

    Ga heerlijk die mensen verwennen en ook heerlijk genieten.
    Want times flies.
    groetjes vanuit een fris BUDEL.

  • 20 Maart 2014 - 17:39

    Deidre:

    We zullen je missen jansje!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jans en Anneke

Actief sinds 10 Maart 2014
Verslag gelezen: 539
Totaal aantal bezoekers 8477

Voorgaande reizen:

29 Maart 2014 - 29 Juni 2014

Ghana

Landen bezocht: