Time flies when you're having fun - Reisverslag uit Nkoranza, Ghana van Jans en Anneke Vlassak - WaarBenJij.nu Time flies when you're having fun - Reisverslag uit Nkoranza, Ghana van Jans en Anneke Vlassak - WaarBenJij.nu

Time flies when you're having fun

Door: Jans

Blijf op de hoogte en volg Jans en Anneke

31 Mei 2014 | Ghana, Nkoranza

Dag lieve mensen,
Het is alweer twee weken geleden dat ik iets van mezelf heb laten horen. Dus: tijd voor een verhaaltje!!!
Allereerst word ik elke ochtend enthousiast begroet door een van de kinderen hier. Hij is echt mijn maatje geworden intusssen. Het is echt ontzettend fijn als je iedere dag uit je kamer komt en iemand komt op je afgestormd voor een knuffel. Hij duikt in m’n armen en laat me de 5 minuten die daarop volgen niet meer los.
Na het wandelen over het terrein is het tijd voor de feading. Hier mag ik mijn maatje etengeven en dat is altijd een feest. We halen grapjes uit met elkaar en houden elkaar continu voor de gek. Ik doe net of ik zijn eten opeet en dan begint hij hele gekke geluidjes te maken.
Na de feading beginnen we met special attention en ik mag beginnen met een kind dat onwijs goed djembe kan spelen. Echt heel gaaf! Als we samen spelen in dat half uurtje tijd dat we hebben krijgen we complimentjes dat het zo goed klinkt en kinderen beginnen spontaan te dansen. Prachtig!
Om 09:30 begin ik met een kind en die heeft een beperking aan z’n hand en voet. Soms gaan we samen fietsen of wandelen met een vrachtwagen aan een touw. Dit om zijn motoriek te verbeteren. Met deze jongen ga ik ook altijd op zoek naar mango’s, hier zijn we samen gek op!
Om 10:00 heb ik een meisje en ze is ontzettend druk. Ik kan bijna geen lichamelijk contact met haar maken want dan denkt ze dat het een spelletje is en haar kom pakken. Samen dingen doen, bijvoorbeeld een puzzel maken of kleuren is heel moeilijk omdat ze elke minuut ergens anders is. Daarom laat ik haar altijd in de speeltuin spelen en daar word ze altijd heel vrolijk van. Dit meisje kent ook geen gevaar, klimt overal op en stopt vanalles in haar mond. Vorige week had ze opeens een dode kuiken in haar handen en trok ze die uit elkaar. Zo vies! Voordat ik besefte wat ze deed was ze alweer weggerent.
Om 10:30 heb ik een half uurtje pauze en dan doe ik eigenlijk helemaal niks. Beetje liggen op mn bed. Muziekje luisteren.
Om 11:00 begint special attention weer en op deze tijd heb ik een jongeman en die is blind. Met hem loop ik altijd rondjes om het terrein en zing ik voor hem. Hier word hij altijd lekker rustig van. Hij kan zelf het liedje: we zingen a ja jippie jippie jee, mee neurien. Echt heel tof vind ik dat altijd. Als ik bij Hiep Hoi ben dan laat ik hem dat ook twee keer zeggen. Zo grappig klinkt dat. Vorige week was hij in opperbeste stemming en moest hij de hele tijd ontzettend hard lachen. Waarom? Geen idee. Maar ik vond het ook wel grappig.
Om 11:30 heb ik een kind en die reageert altijd vet enthousiast als ik hem kom halen. Met hem doe ik altijd spelletjes om het cognitieve te trainen. Memory, en dan wint hij altijd natuurlijk!! Spelletjes om de kleuren te leren of het maken van een puzzel.
Om 12:00 is het weer tijd voor de feading en mn maatje staat altijd weer klaar met z’n lepel voor het ontvangen van z’n eten.
Na de feading is het siesta voor zowel de kinderen als voor de vrijwilligers en deze duurt tot 15:00. In de siesta doe ik boodschappjes, wasjes wassen, eten en vooral veel uitrusten. Soms ga ik nog even naar het internetcafe voor het regelen van wat dingetjes maar daar is meestal niet zoveel tijd voor.
Na de siesta heb ik een man met special attention en hij vind het erg leuk om in boeken te kijken. Hij houd het boek dan vlak voor z’n gezicht en doet net of hij leest. Erg grappig, want we weten hier allemaal dat hij helemaal niet kan lezen! Ook is hij gek op auto’s. Een boek over auto’s is altijd zijn eerste keuze. Look! A Biiiiiiiiggg car zegt ie dan. Vet leuk op de manier hoe hij dat zegt.
Om 15:30 heb ik een kind en die heeft mentaal geen handicap. Hij heeft alleen een lichamelijke handicap aan z’n benen. Deze jongen spreekt erg goed engels en het is erg leuk om met hem te communiceren. Hem laat ik vaak kiezen wat hij wilt doen, of we spelen met de waterpistolen, we oefenen zijn benen door te fietsen. Lezen een boek. Dit is heel verschillend.
Om 16:00 is het pooltime en dat is altijd erg leuk om naar te kijken. Allemaal bruine kinderen in een zwembadje. De meeste kinderen vinden dit erg leuk.
Na pooltime is het opnieuw tijd voor de feading en als dit klaar is is het het einde van de dag en gaan de kinderen naar de tv room. Hier kijken ze nog eventjes tv voordat ze gaan slapen.
Ik ga dan terug naar mijn kamer en m’n avond kan beginnen. Hier doe ik meestal niet heel veel. Boekjes lezen, avondeten, douche, puzzeltjes maken en dan is het alweer tijd om te slapen!

Zo, nu hebben jullie een beetje een idee van mijn dag!  Verder gaat het heel goed met me en elke dag is er eentje om van te genieten. Genieten van het heerlijke weertje, genieten van de kinderen en van het bijzondere sfeertje wat hier hangt.
Ezelnieuws!!! Het eerste ezelgeld is op mijn tweede project uitgegeven. Een heel groot deel van het ezelgeld gaat namelijk naar nieuwe matrassen voor in de siesta ruimte. Deze stinken enorm naar pies en zijn versleten. Een goede redden om ze te vervangen dus.

Verder ben ik vorig weekend met de duiste vrijwilligers gaan stappen hier in het dorp. Echt een geweldige ervaring was dat! Jongens dansen met jongens. Meisjes dansen met meisjes. En ik, ik danste met iedereen! Ik heb echt heel hard moeten lachen om een jongen die met zichzelf stond te dansen in een spiegelraam. Hij kon zichzelf zien bewegen en had het erg naar zijn zin. Niemand die er van opkijkt of er iets van zegt. Iedereen doet lekker z’n ding en het was een zeer geslaagde avond!

Tot zover mijn verhaaltje!  Nog twee weekjes zit ik hier op mn project en dan komt Timon naar Ghana en gaan we samen twee weekjes rondreizen! Iets waar ik ook echt onwijs naar uitkijk. MAAR: Eerst hier nog even twee weekjes genieten.

Ik hoop voor die tijd nog wel een verhaaltje te plaatsen over mn laatste twee weken.

  • 01 Juni 2014 - 10:29

    Agnes Van Lankvelt:

    Hej Jans,
    Vorige week zondag kwam ik Maud tegen en die vertelde me al dat je het reuze naar je zin had. Nou; je verhaal druipt van het enthousiasme en het plezier. Door het lezen geniet ik met je mee! Prachtig!
    Ik wens je nog twee hele mooie weken met je kindjes en daarna een fijne rondreis met Timon!
    Groetjes uit Gemert; ook van de mannen!
    Dikke kus! Agnes

  • 01 Juni 2014 - 17:48

    Carla:

    Hee Sjanske.

    Nou jij hebt een drukke dag. Maar zo te lezen, wel ontzettend naar je zin. En dat je al een echte mattie hebt, dat dacht ik wel. Wie wil er nou niet bij jouw zijn. En heerlijk om eens effe op stap te gaan met de duitsers. En dadelijk lekker genieten met jouw vriendje. Ga maar nog heelijk een paar weekjes rondtekken.

    groetjes ook van de rest oet BUUL.

  • 03 Juni 2014 - 19:21

    José Van Lankvelt:

    Ha die Jans,

    Wat fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt op dit adres.
    En dat je dingen kunt doen die bij je passen.
    Wens je nog een paar fijne weken, ook met Timon!

    groeten uit Boekel, Jos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jans en Anneke

Actief sinds 10 Maart 2014
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 8485

Voorgaande reizen:

29 Maart 2014 - 29 Juni 2014

Ghana

Landen bezocht: