Onze eerste week - Reisverslag uit Walewale, Ghana van Jans en Anneke Vlassak - WaarBenJij.nu Onze eerste week - Reisverslag uit Walewale, Ghana van Jans en Anneke Vlassak - WaarBenJij.nu

Onze eerste week

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Jans en Anneke

07 April 2014 | Ghana, Walewale

Na een lange vliegreis eindelijk gearriveerd: GHANA.

In de aankomsthal staan wel honderd mensen te wachten. Velen met bordjes. Gelukkig ook de mensen die ons komen halen.
Na een rustdag volgen de introduktiedagen waarin we een indruk krijgen van Accra: veel lawaai, hectiek en volle stinkende autowegen.

Er volgen een leuke djembecursus, een danscursus en veel informative over Ghana.

De eerste keer dat we buitende deur eten is Jans meteen ziek. Details worden jullie bespaard. Pas na een dag of drie voelt ze zich echt beter.
Het is erg warm .
Al voor zessen is het licht en om 19 uur pikkedonker. We passen ons dagritme hierop aan. Dus college’s,
Ik doe hier elke dag vroege dienst!!

De busreis naar het noorden duurde slechts 14 uur i.p.v. 18 dus dat viel erg mee.

Op donderdagochten bereiken we ons gastgezin. Noujaa, gastgezin het is een hele familie. En ‘s middags komt een pastoor met zijn gezin (5 personen) in de twee kamers tegenover ons wonen. We delen de binnenplaats met kookgelegenheid en buitendouche (emmer met water).

Daags erna fietsen!! we naar het weeshuis. De weg is een zanderig pad met veel hobbles. De fiets heeft geen remmen en versnellingen. Een hele onderneming dus.
Iedereen onderweg groet je en zwaait naar je. We voelen ons net koninginnen.

Het weeshuis wordt nieuw gebouwd (4 kamers voor 49 kinderen).
We hebben geholpen de muren te verstevigen door er eerst modder op te smeren. Daarna werd er een soort cement aangebracht om de muren waterdicht te maken. Dit alles gebeurde met blote handen, en het waren voornamelijk vrouwen die het werk deden. Alle kinderen hielpen mee water en zand te halen.

Zaterdag is rustdag hier en hebben we kennisgemaakt met de “chief”, die alle aanwezigen in het dorp wil kennen. Het is gebruikelijk een cadeau voor hem mee te nemen, 20 cedis (= ongeveer 6 euro).

Zondag zijn we naar de kerkgeweest, de dienst duurde 3 uur. Er werd veel gepreekt, gezongen gedanst en 3x gecollecteerd.
‘s Middags gingen we naar de markt, waar ze bijna alles verkopen, van kippen tot wattenstaafjes en huishoudartikelen. Zelfs medicijnen. Voor onszelf hebben we veel fruit gekocht omdat ze dit hier bijna niet eten, ook weinig groenten trouwens.

Het eten is eenzijdig en scherp gekruid, voornamelijk rijst en pasta.

Tot zover de eerste week.
We hopen nu sneller iets te laten horen.
We kwamen er zaterdag achter dat het internetcafe het weekend is gesloten.

• 07 April 2014 - 20:27

Leo En Greet:

Hoi Jans en Anneke,

Fijn om iets te lezen over jullie reis!
    Wat geweldig voor moeder en dochter om SAMEN deze ervaring te mogen meemaken!
    Hopenlijk worden jullie niet meer ziek, lijkt mij niet fijn Jans.

Succes verder, Toi Toi Toi en ......................
    we blijven lezen.

Groetjes Leo en Greet

• 07 April 2014 - 21:04

José Van Lankvelt:

Ha lady's,

Fijn iets te vernemen. Het blijkt dus inderdaad een hele onderneming..... Knap hoor, waar jullie mee bezig zijn! Sterkte, succes en tot de volgende keer!
    Groet uit Boekel, Jos

• 07 April 2014 - 22:00

Imke Melskens:

Heeeeeee stoere dames!
    Wat leuk om jullie eerste verhalen te lezen! Vervelend dat je ziek bent geweest Jans, maar gelukkig weer opgeknapt om hard te werken in het weeshuis! Zet hem op dames!
    ps. Ik maak zo even geld over voor een deel van de ezel ;)
    Liefs

• 07 April 2014 - 22:24

Erik, Jolande En Kim :

Dag lieve jans, (en Anneke)

Hopelijk ben je weer helemaal opgeknapt! Succes daar, in gedachten steunen we jullie daar met veel liefde...
    Geniet en laat snel nog eens weer iets horen.
    Dikke kus van ons...

• 07 April 2014 - 22:54

Agnes:

Heej Anneke en Jans,

Wat fijn om van jullie te horen! En ik maar denken dat jullie daar de kindjes gingen verzorgen. En nu blijken jullie je te ontpoppen als heuse bouwvakkers! Petje af hoor!
    Dikke kus van mij de mannen,
    Agnes

• 08 April 2014 - 08:05

Wilma Van Oel:

Dag Jans en Anneke,

leuk om van jullie eerste reisindrukken het weekverslag te lezen.
    Groeten uit het Elkerliekse in Helmond!

• 08 April 2014 - 12:12

Carla:

Ha vrullie

Nou Jans, dat begint al goed. Jammer, dat je al zo snel ziek was. Maar ik denk dat je nu met alles wel snel bent. Douchen, met name (grapje). En Anneke da's toch ook wat, zo van de zorg, de bouwvak in.
    Ik weet zeker dat het jullie veel voldoening zal geven en dat jullie zeker verder gaan werken en genieten.
    Geniet maar lekker van 't mooie weer. Hier is 't nat en koud nu.
    groetjes van de hele familie hier.

• 08 April 2014 - 21:13

Anita Reumer:

Hoi Anneke en Jans,

Leuk om jullie eerste reisverslag te lezen!
    Ik zou zo weer in het vliegtuig willen stappen...
    Succes daar, maar bovenal geniet; want geloof me, de tijd vliegt! En dat het een heel bijzondere ervaring is/blijft zijn jullie nu vast al achter ;)

Groetjes Anita en de andere avonddiensten (Truus en Jenny)

• 09 April 2014 - 12:02

Gerda :

Hoi Anneke en Jans

Fijn om wat van jullie te horen. Vervelend Jans dat je ziek was.
    Hopelijk gaat dat niet meer gebeuren.
    We wensen jullie veel sterkte in de bouw ,maar vooral veel plezier met dit mooie werk.

Groetjes Gerda en Toon

• 09 April 2014 - 19:30

Frans En Dinie:

Hoi Anneke en Jans, wat spannend allemaal, fijn te horen dat het weer goed gaat.
    Cool te horen waar jullie mee bezig zijn, dit maakt mij een beetje jaloers.
    Jullie zijn goed bezig, een voorbeeld voor vele, successen tot horens.

Gr. Dinie en Frans

• 11 April 2014 - 21:50

Francien En Leo:

Hallo Jans en Anneke,
    Jullie eerste reisverslag. Geweldig om te lezen wat je allemaal beleefd.
    Petje af, wat jullie daar allemaal doen.
    Wij hopen dat jullie daar nog een fijne tijd zullen hebben.
    En we verheugen ons op het volgende verslag.

Groetjes van ons,
    Leo en Francien